På vägen upp mot Aten blev det en avstickare till Korinthkanalen som jag alltid velat se ordentligt. Anlände vid middagstid och då höll de på med BungyJump från brofästet och det såg riktigt avskräckande ut när de dök ner mot det blågröna vattnet och de höga väggarna vid sidan om.
Två ungerska ingenjörer löste problemet
Kanalen byggdes under åren 1881-1893 och konstruktörerna var två ungerska ingenjörer vid namn Istvan Türr och Béla Gerster som stod bakom det djärva projektet med att sammanbinda Korinthiska viken med Saroniska viken som sparade 131 nautiska mil (nautisk mil 1852 meter) för fraktfartyg och andra båtar. Längden på kanalen är 6343 meter och väggarna är 79 meter över vattennivån och väggarnas lutning är 71-77 grader. Djupet i kanalen är 8 meter och bredden i vattennivån är 24,60 meter och i bottennivån 21 meter. Kanalen invigdes den 6:e augusti 1893 och togs i bruk den 28:e oktober samma år.
Kanalen tillfälligt avstängd
Korinthkanalen är ett av Greklands mest kända och mäktigaste byggnadsverk och öppnade igen i sommar efter att kanalen stängde förra året efter flera bergskred så att väggarna gav efter på flera partier. Väggarna har nu renoverats tillräckligt för att kunna hålla kanalen öppen under sommarmånaderna.